Ένα από τα συχνότερα αίτια που δυσκολεύουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να ανταποκριθούν στις πρώτες απαιτήσεις του σχολείου , στην προγραφή και προανάγνωση είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίσει στην οπτική διάκριση.
Η οπτική διάκριση είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές σχήματος και μεγέθους μεταξύ διαφόρων στοιχείων. Η ικανότητα οπτικής διάκρισης μεταξύ γραμμάτων και λέξεων είναι απαραίτητη στα πρώτα βήματα στην ανάγνωση. Βέβαια, η ανεπτυγμένη οπτική διάκριση βοηθάει τον άνθρωπο και σε πολλούς άλλους τομείς καθημερινά (π.χ.: εντοπισμός ενός συγκεκριμένου προϊόντος στο σούπερ μάρκετ, εντοπισμός του εξοπλισμού / των εργαλείων που χρειάζεται για την εκτέλεση μιας εργασίας, κ.λ.π).
Οι προτεινόμενες ασκήσεις θα επιτρέψουν στο παιδί να παρατηρήσει και να αποκαλύψει αυτές τις διαφορές και τις ομοιότητες και θα διευκολύνουν έτσι την διάκριση των γραμμάτων και των αριθμών.
Μια καλή οπτική αντίληψη στο παιδί βοηθάει στην εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής και στην ανάπτυξη των άλλων δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες στα σχολικά μαθήματα.
ΥΛΙΚΑ : κουμπιά, παπούτσια, τράπουλα, σκεύη κουζίνας, οδοντογλυφίδες, βαζάκια, εφημερίδα, καλαμάκια, ζυμαρικά, κουτιά, νομίσματα.
1. το παιδί τακτοποιεί κουμπιά ανάλογα με το χρώμα τους, το μέγεθος, κουμπιά με δύο τρύπες, με τέσσερις τρύπες
2. βάλτε το να συγκρίνει τα παπούτσια της οικογένειας. Να παρατηρήσει την διαφορά μεγέθους ανάμεσα στα παπούτσια του παιδιού, του μπαμπά κτλ
3. πάρτε μία τράπουλα και ζητήστε του να χωρίσει και να βάλει μαζί όλες τις κούπες ή τα καρό ή τα μπαστούνια ή τις φιγούρες.
4. παίξτε χαρτιά με το παιδί, παίρνετε από ένα φύλλο. Όποιος έχει το μεγαλύτερο , δηλαδή όποιος έχει περισσότερα σχέδια στο φύλλο του, κερδίζει.
Χρησιμοποιήστε μόνο από τον άσσο έως το δέκα ( όχι τις φιγούρες ).
5. τοποθετήστε στο τραπέζι ένα πιάτο , ένα πιρούνι , ένα μαχαίρι, μία οδοντογλυφίδα, ένα κουμπί. Ζητήστε από το παιδί να σας δείξει :
α) ένα μικρό αντικείμενο από ξύλο
β) ένα μικρό αντικείμενο που έχει δόντια και που χρησιμεύει να τρώμε
γ) ένα στρογγυλό αντικείμενο , που χρησιμοποιούμε για να βάζουμε την τροφή
δ) ένα μακρύ αντικείμενο που κόβει
ε) το πιο μακρύ αντικείμενο
στ) το πιο μεγάλο
ζ) το πιο μικρό
6. βγάλτε τα καπάκια από μερικά βαζάκια μαρμελάδας και ανακατέψτε τα. Το παιδί πρέπει να τα βάλει στα σωστά βαζάκια
7. βάλτε το παιδί να ξεχωρίσει σε μικρά και μεγάλα κουμπιά ή ανάλογα με το χρώμα τους
8. ζωγραφίστε ένα χέρι με 4 δάχτυλα, μία μπλούζα με ένα μόνο μανίκι, ένα κεφάλι χωρίς μαλλιά, ένα πρόσωπο χωρίς μάτια, ένα χωρίς μύτη, ένα άλλο χωρίς στόμα. Το παιδί πρέπει να δει τι λείπει από κάθε σχέδιο
9. χωρίστε την επιφάνεια εργασίας στα δύο ( βάλτε ένα κόκκινο χαρτόνι από την μία, ένα κίτρινο από την άλλη, ή χωρίστε με ένα σκοινάκι). Βάλτε ένα νόμισμα από την μία πλευρά και από την άλλη 3 νομίσματα ( ένα ίδιο με αυτό στα αριστερά και δύο διαφορετικά ). Το παιδί πρέπει να βρει το ίδιο. Μπορείτε να ποικίλλετε το παιχνίδι τοποθετώντας αυτήν την φορά τέσσερα νομίσματα, τα τρία από τα οποία είναι όμοια και το ένα διαφορετικό. Το παιδί πρέπει να βρει ποιο είναι το διαφορετικό. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και άλλα αντικείμενα, πχ κύβους, μανταλάκια, ποτήρια
10. δείξτε στο παιδί νομίσματα δέκα λεπτών, πέντε λεπτών, πενήντα λεπτών, ενός ευρώ, και ζητήστε του να βάλει μαζί αυτά που είναι όμοια.
11. τοποθετήστε ζυμαρικά ( μακαρόνια, κριθαράκι, μακαρονάκι κτλ ) και ζητήστε από το παιδί να βάλει μαζί αυτά που είναι ίδια.
12. πάρτε μία τράπουλα και τοποθετήστε αριστερά ( χωρίστε στα 2 την επιφάνεια εργασίας ) ένα φύλλο με το 2, και δεξιά το 3,5,2. Ζητήστε από το παιδί να βρει ποιο φύλλο είναι ίδιο με το αριστερό. Επαναλάβετε το παιχνίδι με καθένα από τα φύλλα.
13. ζωγραφίστε βέλη σε ένα χαρτί. Το παιδί πρέπει να βρει ποιο είναι διαφορετικό
→ → ← →
← ← → ←
↑ ↑ ↓ ↑
↓ ↑ ↓ ↓
14. τοποθετήστε οδοντογλυφίδες. Το παιδί δείχνει ποιες είναι τοποθετημένες με διαφορετικό τρόπο
Α) Χ Χ ΙΙ Χ
Β) ΙΙ Χ ΙΙ ΙΙ
Γ) // // \\ //
Δ) V V V Λ
15. βάλτε μαζί τρία κουμπιά του ίδιου χρώματος και ένα διαφορετικού. Το παιδί βρίσκει ποιο είναι διαφορετικό από τα άλλα.
16. επαναλάβετε το προηγούμενο παιχνίδι , αλλά τοποθετώντας αυτή την φορά ένα κουμπί ενός κάποιου χρώματος αριστερά ( χωρίστε στα 2 την επιφάνεια εργασίας ) και τρία δεξιά, από τα οποία ένα όμοιο με το αριστερό. Το παιδί πρέπει να βρει αυτό που είναι όμοιο με το αριστερό.
17. το παιδί παρατηρεί τα γράμματα ( αν δεν τα γνωρίζει του τα αναφέρουμε ως σχέδια ), που βρίσκουμε στα κουτιά από τρόφιμα, από μπισκότα κτλ. Και προσπαθεί να βρει αυτά που είναι όμοια.
18. δείξτε ένα γράμμα ( σχέδιο ) στην εφημερίδα και ζητήστε του να βάλει σε κύκλο αυτά που είναι όμοια.
Η οπτική διάκριση είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές σχήματος και μεγέθους μεταξύ διαφόρων στοιχείων. Η ικανότητα οπτικής διάκρισης μεταξύ γραμμάτων και λέξεων είναι απαραίτητη στα πρώτα βήματα στην ανάγνωση. Βέβαια, η ανεπτυγμένη οπτική διάκριση βοηθάει τον άνθρωπο και σε πολλούς άλλους τομείς καθημερινά (π.χ.: εντοπισμός ενός συγκεκριμένου προϊόντος στο σούπερ μάρκετ, εντοπισμός του εξοπλισμού / των εργαλείων που χρειάζεται για την εκτέλεση μιας εργασίας, κ.λ.π).
Οι προτεινόμενες ασκήσεις θα επιτρέψουν στο παιδί να παρατηρήσει και να αποκαλύψει αυτές τις διαφορές και τις ομοιότητες και θα διευκολύνουν έτσι την διάκριση των γραμμάτων και των αριθμών.
Μια καλή οπτική αντίληψη στο παιδί βοηθάει στην εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής και στην ανάπτυξη των άλλων δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες στα σχολικά μαθήματα.
ΥΛΙΚΑ : κουμπιά, παπούτσια, τράπουλα, σκεύη κουζίνας, οδοντογλυφίδες, βαζάκια, εφημερίδα, καλαμάκια, ζυμαρικά, κουτιά, νομίσματα.
1. το παιδί τακτοποιεί κουμπιά ανάλογα με το χρώμα τους, το μέγεθος, κουμπιά με δύο τρύπες, με τέσσερις τρύπες
2. βάλτε το να συγκρίνει τα παπούτσια της οικογένειας. Να παρατηρήσει την διαφορά μεγέθους ανάμεσα στα παπούτσια του παιδιού, του μπαμπά κτλ
3. πάρτε μία τράπουλα και ζητήστε του να χωρίσει και να βάλει μαζί όλες τις κούπες ή τα καρό ή τα μπαστούνια ή τις φιγούρες.
4. παίξτε χαρτιά με το παιδί, παίρνετε από ένα φύλλο. Όποιος έχει το μεγαλύτερο , δηλαδή όποιος έχει περισσότερα σχέδια στο φύλλο του, κερδίζει.
Χρησιμοποιήστε μόνο από τον άσσο έως το δέκα ( όχι τις φιγούρες ).
5. τοποθετήστε στο τραπέζι ένα πιάτο , ένα πιρούνι , ένα μαχαίρι, μία οδοντογλυφίδα, ένα κουμπί. Ζητήστε από το παιδί να σας δείξει :
α) ένα μικρό αντικείμενο από ξύλο
β) ένα μικρό αντικείμενο που έχει δόντια και που χρησιμεύει να τρώμε
γ) ένα στρογγυλό αντικείμενο , που χρησιμοποιούμε για να βάζουμε την τροφή
δ) ένα μακρύ αντικείμενο που κόβει
ε) το πιο μακρύ αντικείμενο
στ) το πιο μεγάλο
ζ) το πιο μικρό
6. βγάλτε τα καπάκια από μερικά βαζάκια μαρμελάδας και ανακατέψτε τα. Το παιδί πρέπει να τα βάλει στα σωστά βαζάκια
7. βάλτε το παιδί να ξεχωρίσει σε μικρά και μεγάλα κουμπιά ή ανάλογα με το χρώμα τους
8. ζωγραφίστε ένα χέρι με 4 δάχτυλα, μία μπλούζα με ένα μόνο μανίκι, ένα κεφάλι χωρίς μαλλιά, ένα πρόσωπο χωρίς μάτια, ένα χωρίς μύτη, ένα άλλο χωρίς στόμα. Το παιδί πρέπει να δει τι λείπει από κάθε σχέδιο
9. χωρίστε την επιφάνεια εργασίας στα δύο ( βάλτε ένα κόκκινο χαρτόνι από την μία, ένα κίτρινο από την άλλη, ή χωρίστε με ένα σκοινάκι). Βάλτε ένα νόμισμα από την μία πλευρά και από την άλλη 3 νομίσματα ( ένα ίδιο με αυτό στα αριστερά και δύο διαφορετικά ). Το παιδί πρέπει να βρει το ίδιο. Μπορείτε να ποικίλλετε το παιχνίδι τοποθετώντας αυτήν την φορά τέσσερα νομίσματα, τα τρία από τα οποία είναι όμοια και το ένα διαφορετικό. Το παιδί πρέπει να βρει ποιο είναι το διαφορετικό. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και άλλα αντικείμενα, πχ κύβους, μανταλάκια, ποτήρια
10. δείξτε στο παιδί νομίσματα δέκα λεπτών, πέντε λεπτών, πενήντα λεπτών, ενός ευρώ, και ζητήστε του να βάλει μαζί αυτά που είναι όμοια.
11. τοποθετήστε ζυμαρικά ( μακαρόνια, κριθαράκι, μακαρονάκι κτλ ) και ζητήστε από το παιδί να βάλει μαζί αυτά που είναι ίδια.
12. πάρτε μία τράπουλα και τοποθετήστε αριστερά ( χωρίστε στα 2 την επιφάνεια εργασίας ) ένα φύλλο με το 2, και δεξιά το 3,5,2. Ζητήστε από το παιδί να βρει ποιο φύλλο είναι ίδιο με το αριστερό. Επαναλάβετε το παιχνίδι με καθένα από τα φύλλα.
13. ζωγραφίστε βέλη σε ένα χαρτί. Το παιδί πρέπει να βρει ποιο είναι διαφορετικό
→ → ← →
← ← → ←
↑ ↑ ↓ ↑
↓ ↑ ↓ ↓
14. τοποθετήστε οδοντογλυφίδες. Το παιδί δείχνει ποιες είναι τοποθετημένες με διαφορετικό τρόπο
Α) Χ Χ ΙΙ Χ
Β) ΙΙ Χ ΙΙ ΙΙ
Γ) // // \\ //
Δ) V V V Λ
15. βάλτε μαζί τρία κουμπιά του ίδιου χρώματος και ένα διαφορετικού. Το παιδί βρίσκει ποιο είναι διαφορετικό από τα άλλα.
16. επαναλάβετε το προηγούμενο παιχνίδι , αλλά τοποθετώντας αυτή την φορά ένα κουμπί ενός κάποιου χρώματος αριστερά ( χωρίστε στα 2 την επιφάνεια εργασίας ) και τρία δεξιά, από τα οποία ένα όμοιο με το αριστερό. Το παιδί πρέπει να βρει αυτό που είναι όμοιο με το αριστερό.
17. το παιδί παρατηρεί τα γράμματα ( αν δεν τα γνωρίζει του τα αναφέρουμε ως σχέδια ), που βρίσκουμε στα κουτιά από τρόφιμα, από μπισκότα κτλ. Και προσπαθεί να βρει αυτά που είναι όμοια.
18. δείξτε ένα γράμμα ( σχέδιο ) στην εφημερίδα και ζητήστε του να βάλει σε κύκλο αυτά που είναι όμοια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου