Οι Η/Υ έχουν εισβάλει κυριολεκτικά στη ζωή μας. Καθημερινά ακούμε , βλέπουμε, διαβάζουμε γι' αυτά τα περίεργα μηχανήματα, τα οποία κάνουν απίθανα και μαγικά πράγματα.
Ιδιαίτερη, όμως, συζήτηση γίνεται για το διαδίκτυο, το λεγόμενο Internet, το οποίο παρέχει τεράστιες δυνατότητες σε όλους τους τομείς της ζωής μας και φυσικά στο χώρο της εκπαίδευσης στον οποίο θα σταθούμε στην εργασία μας αυτή.
Ασχολούμενος τα τελευταία χρόνια με το διαδίκτυο, σερφάρωντας σε διάφορες περιοχές γνώσεων και κυρίως στο χώρο που έχει σχέση με την εκπαίδευση, πάντοτε με συγκινούσε η ιδέα της καταγραφής των δημοτικών σχολείων στην Ελλάδα, τα οποία έχουν ιστοσελίδα στο διαδίκτυο.
Βέβαια, αυτό μέχρι πριν από τρία χρόνια ήταν ουτοπία. Μόνο ορισμένα ιδιωτικά σχολεία τότε είχαν ιστοσελίδα κι αυτό είναι λογικό λόγω της οικονομικής δυνατότητας και του έντονου ανταγωνισμού που υπάρχει στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Για τα δημόσια δημοτικά στα οποία θα αναφερόμαστε εφεξής δεν υπήρχε καμιά αναφορά.
Τα πρώτα δημόσια δημοτικά σχολεία με ιστοσελίδα στο διαδίκτυο το 1997 ήταν τα 13οκαι21ο ΔΣ Κερατσινίου και τα 7ο και 11ο ΔΣ Γλυφάδας.
Από τότε καταχωρούνται συνεχώς στο διαδίκτυο ελληνικά δημοτικά σχολεία πάντα τηρουμένων των αναλογιών σε σχέση με την ισχνή προηγούμενη πραγματικότητα
Έτσι λοιπόν, μετά από τρία χρόνια και φτάνοντας στον Ιούνιο του 2000, νομίζουμε ότι είναι καιρός να επιχειρηθεί μια πρώτη καταγραφή της παρουσίας των ελληνικών δημοτικών σχολείων στο διαδίκτυο.
Η προσπάθεια μας αυτή δεν ήταν μια απλή καταλογογράφηση των σχολείων και των ηλεκτρονικών τους διευθύνσεων -πράγμα άλλωστε απλό- αλλά η εμβάθυνση και μελέτη της παρουσίας αυτής σε σχέση με το περιεχόμενο, τη γλώσσα παρουσίασης, την ποιότητα κατασκευής ,τη συμμετοχή σε προγράμματα, την ανανέωση του περιεχομένου, τη συμμετοχή των μαθητών σε ηλεκτρονική επικοινωνία και συζήτηση με μαθητές από άλλα σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κ.ά. Απ' όσο γνωρίζω μέχρι σήμερα δεν υπάρχει μια τέτοια καταγραφή.
Φιλοδοξώντας λοιπόν να κάνουμε μια πρώτη παρουσίαση των δημοτικών σχολείων στο διαδίκτυο ξεκινήσαμε την έρευνά μας λαμβάνοντας υπόψη κάποιες βασικές παραμέτρους που αφορούν την παρουσία των σχολείων αυτών στο διαδίκτυο.
Κι αυτό γιατί , όσο κι αν φαίνεται απλό και ίσως εύκολο, πολλές αναφορές σχολείων στο διαδίκτυο κρύβουν πίσω τους αγωνιώδεις προσπάθειες εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών και άλλων παραγόντων οι οποίοι πολλές φορές έρχονται σε αντιπαράθεση και σε δυσμενή θέση, αφού έχουν να αντιμετωπίσουν την επιφυλακτικότητα , την έλλειψη στοιχειώδους συνεργασίας ή ακόμη και την αντιπαλότητα από διευθυντές , συναδέλφους, γονείς και άλλους παράγοντες στο χώρο του σχολείου. Ευτυχώς αυτές οι περιπτώσεις είναι ελάχιστες και σιγά σιγά εξαλείφονται με την ευρύτερη ενασχόληση και δημοσιότητα που έχει πλέον η πληροφορική και το διαδίκτυο.
Επομένως, η παρουσία κάθε σχολείου στο διαδίκτυο αποτελεί είτε προσπάθεια σε ατομική βάση εκπαιδευτικών ή ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία ή συμμετοχή σε προγράμματα ευρωπαϊκά ή ελληνικά μέσω των οποίων εξασφαλίζονται τόσο οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και η κατάλληλη υποδομή όσο και η συνεισφορά στην δημιουργία ιστοσελίδας. Είναι γνωστό ότι 13 σχολεία συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα "Το νησί των Φαιάκων" και "Globe Αλέξανδρος".
Επίσης, είναι εξίσου σημαντικό να αναφέρουμε ότι μεγάλος αριθμός σχολείων κατάφεραν, με πολύ κόπο είναι αλήθεια, να έχουν σήμερα αίθουσες ηλεκτρονικών υπολογιστών πλήρως εξοπλισμένες με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων στο σχολείο παραγόντων (διευθυντές, δάσκαλοι, γονείς, μαθητές, τοπική αυτοδιοίκηση)κι ακόμη με την αμέριστη και γενναιόδωρη σε πολλές περιπτώσεις συμπαράσταση ιδιωτικών φορέων.
Αρχίζοντας λοιπόν την παρουσίαση αυτής της έρευνας, η οποία τελείωσε στο τέλος Ιουνίου του 2000, θα ήθελα να σας πω ότι στις μέρες μας καθημερινά γίνεται καταχώρηση σχολείων στο διαδίκτυο. Η αναφορά μας περιλαμβάνει τα σχολεία με ιστοσελίδα μέχρι το τέλος του προηγούμενου σχολικού έτους, δηλαδή μέχρι τον Ιούνιο του 2000.
Πριν αρχίσουμε την παρουσίαση, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, ότι οι πηγές αναφοράς γι' αυτήν την έρευνα δεν ήταν άλλες πάρα βασικά το ίδιο το διαδίκτυο. Διερευνήσαμε λοιπόν τις ιστοσελίδες του Υπουργείου Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου , τα οποία έχουν σχετικές αναφορές στα σχολεία με ιστοσελίδα. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι φόρμες αυτές είναι αρκετά ελλιπείς σε σχέση με το σύνολο των σχολείων στο διαδίκτυο σήμερα. Έτσι, βασική πηγή ενημέρωσης μας αποτέλεσε ο κόμβος school.gr του συναδέλφου Δημήτρη Ψώρα, ο οποίος αποτελεί σήμερα την πιο πλήρη αναφορά παρουσίας σχολείων στο διαδίκτυο. Ακόμα διερευνήσαμε τις σελίδες που αφορούν την εκπαίδευση στις ιστοσελίδες γενικότερης αναφοράς αλλά με πολλές καταχωρίσεις όπως το portal in.gr , στους Internet Service Providers καθώς επίσης και σε περιοδικά εξειδικευμένα και φυσικά στον ημερήσιο τύπο.
Στο σημείο αυτό θεωρούμε σημαντικό να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΠΘ για την εικόνα των διασυνδεδεμένων σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο διαδίκτυο υπάρχουν 121 δημοτικά σχολεία με Dial-up σύνδεση, ποσοστό 1% και επιπλέον σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ πρόσβαση στο Internet έχουν περίπου 40 σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Από τα 5949 λοιπόν δημοτικά σχολεία σήμερα στη Ελλάδα μόνο 66 έχουν παρουσία στο διαδίκτυο, ποσοστό 1,1%. Ένα τραγικά μικρό ποσοστό σε σχέση με τα ανάλογα σε ευρωπαϊκές χώρες. Βέβαια, θα πρέπει να επισημάνουμε ό,τι στο διαδίκτυο υπάρχει αναφορά και σε 57 ακόμα σχολεία εκ των οποίων τα 39 έχουν αναφορά και πληροφορίες μόνο ως επωνυμία του σχολείου, διεύθυνση και τηλέφωνο, στοιχεία που αναφέρει ένας εκπαιδευτικός του σχολείου με την προσθήκη του προσωπικού του E-mail και τα υπόλοιπα 18 έχουν ιστοσελίδα στο διαδίκτυο όπως μας πληροφορούν, αλλά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο (Ιούνιος 2000) δεν κατέστη δυνατό να την επισκεφθούμε παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες μας.
Επομένως δεν συμπεριλάβαμε αυτά τα σχολεία σε εκείνα με ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, λόγω αυτής της δυσκολίας να επισκεφθούμε την ιστοσελίδα τους για μεγάλο χρονικό διάστημα (περίπου 2 μήνες). Ας ελπίσουμε ότι θα ενδιαφερθούν κάποιοι συνάδελφοι στη συνέχεια για να έχουμε πληροφορίες και γι' αυτά τα σχολεία και να εμπλουτίσουμε την αναφορά μας σε επόμενη καταγραφή.
Στο παρακάτω συγκεντρωτικό πίνακα (1) παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της έρευνας μας ως εξής:
Σε κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα αναφέρουμε τον συνολικό αριθμό δημοτικών σχολείων, τον αριθμό των σχολείων με ιστοσελίδα και το ποσοστό επί της εκατό για το συγκεκριμένο γεωγραφικό διαμέρισμα. Επίσης, δίνουμε στοιχεία για τον αριθμό των σχολείων που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο αλλά χωρίς ιστοσελίδα παρά μόνο με το E-mail του δασκάλου και επιπλέον κάνουμε αναφορά και για τον αριθμό των σχολείων που έχουν ιστοσελίδα σύμφωνα με τις πηγές αναφοράς μας αλλά παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες μας να τα επισκεφθούμε δεν κατέστη δυνατό. Επομένως δεν τα συμπεριλάβαμε στα σχολεία με ιστοσελίδα. Τέλος ,δίνουμε συνολικά τα στοιχεία για κάθε μια από τις παραπάνω κατηγορίες που αφορούν συνολικά την Ελλάδα.
Φυσικά η αναφορά μας είναι ενδεικτική και επομένως δεν μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις όσον αφορά τα ποσοστά, επειδή η κάθε περίπτωση παρουσίας σχολείου στο διαδίκτυο εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες που συντελούν στην δημιουργία ιστοσελίδας και επιπλέον ο σκοπός της προσπάθειας μας δεν ήταν να διερευνήσουμε με ποιο τρόπο πέτυχαν τα παραπάνω σχολεία να έχουν παρουσία στο διαδίκτυο αλλά να καταγράψουμε την παρουσία τους και μόνο.
Ακόμα στο τέλος αυτής της εργασίας παραθέτουμε Συγκεντρωτικό Πίνακα όλων των σχολείων με την ηλεκτρονική τους διεύθυνση και το E-mail, ο οποίος πιστεύουμε ότι μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο οδηγό περιήγησης στις ιστοσελίδες των συγκεκριμένων σχολείων.
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ (1)
A/A | ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ | ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ | ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΚΑΤΟ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΟΝΟ ΜΕ E-mail | ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΒΡΕΘΗΚΑΝ | |
1 | Αττικής | 1045 | 16 | 1,5% | 10 | 6 | |
2 | Μακεδονία | 1280 | 15 | 1,2% | 15 | 4 | |
3 | Πελοπόννησος | 825 | 6 | 0,7% | 3 | - | |
4 | Στερεά Ελλάδα | 663 | 4 | 0,6% | 2 | - | |
5 | Θεσσαλία | 611 | 4 | 0,7% | 2 | - | |
6 | Κρήτη | 459 | 4 | 0,9% | 3 | 1 | |
7 | Ήπειρος | 331 | 1 | 0,3% | - | - | |
8 | Θράκη | 193 | 2 | 1% | 1 | 4 | |
9 | Νησιά Β. Αιγαίου | 185 | 3 | 1,6% | 1 | 2 | |
10 | Νησιά Ιονίου | 140 | 1 | 0,7% | - | - | |
11 | Δωδεκάνησα | 121 | 4 | 3,3% | 1 | - | |
12 | Κυκλάδες | 96 | 6 | 6,2% | 1 | 1 | |
Ελλάδα (Σύνολο) | 5949 | 66 | 1,1% | 39 | 18 |
Πηγή εύρεσης στοιχείων για τον συνολικό αριθμό δημοτικών σχολείων κατά γεωγραφικό διαμέρισμα αποτέλεσε το στατιστικό δελτίο του ΥΠΕΠΘ για το σχολικό έτος 1999-2000.
Αναλυτικά:
Στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής από τα 1045 σχολεία μόνο τα 16 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,5%. Από τα υπόλοιπα 16 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο, τα 6 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 10 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Στερεά Ελλάδα από τα 663 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,6%. Επίσης υπάρχουν 2 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Πελοπόννησο από τα 825 σχολεία μόνο τα 6 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%. Ακόμα υπάρχουν 3 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Λέσβος, Λήμνος, Χίος, Σάμος) από τα 185 σχολεία τα 3 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,6%. Από τα υπόλοιπα 3 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 2 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Κρήτη από τα 459 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,9%. Από τα υπόλοιπα 4 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο το 1 δεν εντοπίστηκε παρότι έχει ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 3 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στις Κυκλάδες από τα 96 σχολεία μόνο τα 6 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 6,2%. Από τα υπόλοιπα 2 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο το 1 δεν εντοπίστηκε παρότι έχει ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Δωδεκάνησα από 121 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 3,3%. Επίσης υπάρχει 1 που έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στη Θράκη από τα 193 σχολεία μόνο τα 2 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1%. Από τα υπόλοιπα 5 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 4 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στη Μακεδονία από τα 1280 σχολεία μόνο τα 15 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,2%. Από τα υπόλοιπα 19 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 4 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 15 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Ήπειρο από τα 331 σχολεία μόνο ένα σχολείο έχει ιστοσελίδα, ποσοστό 0,3%.
Στη Θεσσαλία από τα 611 σχολεία μόνο 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%. Επίσης υπάρχουν 2 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Νησιά του Ιονίου από τα 140 σχολεία μόνο ένα έχει ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%.
Στη συνέχεια εστιάσαμε το ενδιαφέρον της έρευνάς μας και σε άλλα κατά τη γνώμη μας ποιοτικά και συγχρόνως ενδιαφέροντα στοιχεία σε σχέση με την παρουσία των 66 δημοτικών σχολείων στο διαδίκτυο.
Ειδικότερα, ερευνήσαμε και μελετήσαμε το περιεχόμενο των συγκεκριμένων ιστοσελίδων, δηλαδή ερευνήσαμε ποιος κατασκεύασε αυτές τις ιστοσελίδες, σε ποιον ανήκει η ηλεκτρονική διεύθυνση του κάθε σχολείου, τη γλώσσα παρουσίας των σχολείων στο διαδίκτυο, το φύλλο των συναδέλφων που είναι υπεύθυνοι για την ιστοσελίδα κάθε σχολείου κι ακόμα ποια από αυτά τα σχολεία συμμετέχουν και σε άλλα προγράμματα, ποια έχουν αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών, και κυρίως ποια απ' αυτά έχουν ηλεκτρονική επικοινωνία και επαφή με άλλα σχολεία εντός και εκτός Ελλάδας.
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνάς μας είναι τα εξής:
Από τις 66 ιστοσελίδες τις 52 τις επιμελήθηκαν και δημιούργησαν δάσκαλοι, ποσοστό 79%. Από τις υπόλοιπες 14, οι 9 δημιουργήθηκαν από εταιρείες και ιδιώτες και 5 δεν κατέστη δυνατό να διασταυρωθεί από ποιον δημιουργήθηκαν, επειδή δεν αναφέρουν στοιχεία (προφανώς από εταιρεία ή ιδιώτη). Στο σημείο αυτό μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι οι δάσκαλοι επιμελήθηκαν τη μεγάλη πλειοψηφία των ιστοσελίδων πράγμα που δείχνει αν μη τι άλλο το ενδιαφέρον τους και την επιμόρφωση τους στην επιμέλεια και δημιουργία ιστοσελίδων.
Σχετικά με την ηλεκτρονική διεύθυνση κάθε σχολείου, παρατηρήσαμε τα εξής: Από τις 66 διευθύνσεις, οι 48 έχουν το όνομα- επωνυμία του σχολείου, ποσοστό 73% ενώ οι 18 έχουν στοιχεία από το όνομα του δάσκαλου.
Κρίνουμε σκόπιμο να κάνουμε αυτόν το διαχωρισμό, γιατί μπορεί να παρατηρηθεί, και έχει συμβεί το παράδοξο, ο δάσκαλος που επιμελήθηκε την ιστοσελίδα, όταν μετακινείται σε άλλο σχολείο, να την κατεβάζει και να παίρνει την ηλεκτρονική διεύθυνση, αφού ανήκει στον ίδιο και εκεί να βάζει την ιστοσελίδα του νέου του σχολείου.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι το συγκεκριμένο σχολείο να μην έχει παρουσία στο διαδίκτυο για κάποιο χρονικό διάστημα έως ότου φροντίσει για την δημιουργία της νέας του παρουσίας σ' αυτό και να παρουσιάζεται σύγχυση στην ενημέρωση και επικοινωνία του με άλλα σχολεία και φορείς.
Επομένως, θα λέγαμε ότι είναι επιβεβλημένο κάθε σχολείο να έχει αυτόνομη παρουσία στο διαδίκτυο και να φέρει στοιχεία από το τίτλο και την επωνυμία του κατοχυρωμένα στο όνομά του, για να μην παρουσιάζονται προβλήματα σαν το προηγούμενο.
Ακόμα, η γλώσσα παρουσίας των σχολείων στο διαδίκτυο έχει ιδιαίτερη σημασία , επειδή στα πλαίσια των διάφορων προγραμμάτων που εφαρμόζουν, αλλά και της ευκολίας πλέον να επικοινωνούμε με όποιο σημείο του πλανήτη με πολύ εύκολο και ταυτόχρονα σύντομο τρόπο, έχει καθοριστική σημασία το περιεχόμενο των ιστοσελίδων να παρουσιάζεται και στην αγγλική τουλάχιστον γλώσσα.
Στην παράμετρο αυτή παρουσιάζουμε μεγάλη υστέρηση. Συγκεκριμένα από τα 66 σχολεία μόνο τα 22 έχουν παρουσίαση της ιστοσελίδας και στα αγγλικά, ποσοστό 33%. Τα υπόλοιπα 44 μόνο στα ελληνικά. Από τα 22 υπάρχει κι ένα σχολείο με παρουσίαση σε τρεις γλώσσες, δηλαδή επιπλέον και στα γερμανικά.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στις 66 παρουσιάσεις εμφανίζονται ως υπεύθυνες δημιουργίας και επιμέλειας 8 δασκάλες, ποσοστό 12%. Η συντριπτική πλειοψηφία είναι δάσκαλοι, 58, ποσοστό 88% κι αυτό είναι λογικό, διότι όπως γνωρίζουμε οι άνδρες ασχολούνται περισσότερο και με μεγαλύτερο ζήλο με την πληροφορική γενικότερα όπως έχει καταγραφεί σε έρευνες τα τελευταία χρόνια. Όμως αυτή η μεγάλη ψαλίδα ελπίζουμε ότι θ' αρχίσει σιγά σιγά να κλείνει και είναι παρήγορο ότι έστω και 8 δασκάλες είναι υπεύθυνες πληροφορικής σε κάποια σχολεία.
Επιπλέον, από τα 66 σχολεία με ιστοσελίδα, μόνο τα 16 έχουν παράλληλα και σε προγράμματα όπως Οικολογικά Σχολεία, Το νησί των Φαιάκων, Globe Αλέξανδρος, Τηλέμαχος, ποσοστό 24%. Αυτό δείχνει ότι αυτά τα σχολεία έτυχαν και επιχορήγησης για να εξασφαλίσουν τους υπολογιστές για να συμμετάσχουν στα προγράμματα αυτά, διότι στα δυο από τα προαναφερθέντα (Φαίακες, Globe) είναι απαραίτητοι οι υπολογιστές. Τα υπόλοιπα 50 σχολεία κατέβαλαν προσπάθειες στα πλαίσια του σχολείου να αποκτήσουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο.
Αξίζει ακόμα να αναφέρουμε ότι 4 από τα 66 σχολεία συμμετέχουν σε ηλεκτρονική επικοινωνία είτε μεταξύ τους είτε με άλλα σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, στα πλαίσια των προσπαθειών των δασκάλων να διευρύνουν την επικοινωνία των παιδιών και να τα φέρουν σε επαφή με παιδιά άλλων σχολείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και ελπιδοφόρα αποτελέσματα. Κρίνουμε ιδιαίτερα σημαντική αυτή την προσπάθεια και στο κλείσιμο αυτής της εργασίας θα συμπεριλάβουμε αυτού του είδους τη δραστηριότητα στις προτάσεις μας.
Κλείνοντας, χωρίς να διεκδικούμε το ρόλο του ειδικού, αλλά έχοντας μια εμπειρία σχετική με το διαδίκτυο μετά από μια πενταετή ενασχόληση, θα θέλαμε να κάνουμε μια αναφορά και στη παρουσίαση των ιστοσελίδων συνολικά καταρχήν και όσο αφορά τα γραφικά και τον σχεδιασμό.
Οι περισσότερες ιστοσελίδες είναι εντελώς τυπικές και στερεότυπες χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο στήσιμο και στην επιλογή των γραφικών. Κυρίως οι ιστοσελίδες που είναι δημιουργία εταιρειών ή ιδιωτών έχουν εμφανή στοιχεία επαγγελματισμού όχι τόσο απαραίτητου σε μια παρουσία ενός σχολείου που υποτίθεται ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης σχεδιασμού πρέπει να έχουν τουλάχιστον οι μαθητές των μεγάλων τάξεων.
Από τις 66 ιστοσελίδες οι 24 ξεκινούν και έχουν συνοδευτικά κομμάτια από μουσικές επιλογές.
Όμως σε γενικές γραμμές η κάθε παρουσία περιλαμβάνει ιστορία και φωτογραφίες του σχολείου, των τάξεων και των δασκάλων. Στις περισσότερες από αυτές υπάρχει αναφορά στις εργασίες των μαθητών είτε αυτές αφορούν περιβαλλοντικά θέματα είτε άλλου είδους εργασίες (παραδοσιακές φορεσιές, έθιμα, τραγούδια κ.ά.)
Επιπλέον, θα ολοκληρώσουμε την αναφορά μας με ορισμένες σκέψεις και προτάσεις, οι οποίες αφορούν τις προϋποθέσεις αλλά και τις προοπτικές σε σχέση με την εισαγωγή της πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με βάση τις υπεραισιόδοξες εξαγγελίες το τελευταίο διάστημα.
Ακούσαμε και διαβάσαμε λοιπόν ότι υπόθεση αιχμής αποτελεί η εισαγωγή της τεχνολογίας της πληροφορικής στα σχολεία και ότι στις προτεραιότητες του υπουργού παιδείας κ. Ευθυμίου είναι η σύνδεση των σχολείων με το διαδίκτυο ως το τέλος του 2001 στα πλαίσια του σχεδίου δράσης eEurope και πιο συγκεκριμένα του προγράμματος eLearning, το οποίο εστιάζεται στην εκπαίδευση . Αλλά και πιο πρόσφατα διαβάσαμε ότι πρόσβαση στην πληροφορία αποκτούν οι μαθητές, αφού ως το τέλος του επόμενου χρόνου όλα τα σχολεία της χώρας θα είναι συνδεδεμένα με το Διαδίκτυο και ως το Δεκέμβριο του 2004 θα αναλογεί ένας υπολογιστής σε 10 μαθητές . Θέλουμε να ελπίζουμε ότι στον όρο σχολεία συμπεριλαμβάνονται και τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο σημείο αυτό θα παραθέσουμε κάποιες πρώτες σκέψεις και ιδέες για το πως μπορεί η διαδικτυακή παρουσία των σχολείων να εξυπηρετεί όχι μόνο προθέσεις διαφήμισης και προβολής όπως γίνεται στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά να αποτελεί μοχλό που θα συμβάλλει στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ,οι οποίες θα συνδράμουν και θα ωφελήσουν μαθητές και δασκάλους στο έργο τους.
Κατά τη γνώμη μας, εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις (αίθουσα υπολογιστών ή έστω 2 έως 3 υπολογιστές σε κάθε σχολείο, δάσκαλοι με γνώσεις πληροφορικής) μπορεί να γίνει ο παρακάτω σχεδιασμός:
1. Να συσταθεί σε κάθε σχολείο επιτροπή υπεύθυνη για την παρουσία του σχολείου στο διαδίκτυο αποτελούμενη από το διευθυντή, δυο δάσκαλους και την καθηγήτρια αγγλικών. Έργο της επιτροπής θα είναι η κατοχύρωση της επωνυμίας του σχολείου ως διεύθυνση της ιστοσελίδας, η εξασφάλιση χρηματοδότησης και πόρων, η συγκέντρωση του υλικού και η κατανομή του σε συνεργασία με τους μαθητές και δασκάλους του σχολείου.
2. Επιπλέον, να συσταθεί σε κάθε σχολείο επιτροπή διαδικτύου και επικοινωνίας αποτελούμενη βασικά από τους δασκάλους των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, η οποία θα έχει ως έργο της την λειτουργία και οργάνωση της αίθουσας ηλεκτρονικών υπολογιστών, την ηλεκτρονική επικοινωνία των μαθητών με άλλα σχολεία και γενικότερα τη φροντίδα για την ανανέωση και τον εμπλουτισμό του περιεχομένου της ιστοσελίδας.
3. Ακόμα, στα πλαίσια της ίδιας εκπαιδευτικής περιφέρειας διοργάνωση ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συζήτησης με όσα σχολεία διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή και επιπλέον δημιουργία δικτύου για άμεση επικοινωνία.
Με το ίδιο σκεπτικό μπορεί να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ηλεκτρονική επικοινωνία και συζήτηση με μαθητές και δασκάλους από σχολεία διαφορετικής περιφέρειας και τέλος με μαθητές και δασκάλους σχολείων του εξωτερικού. Όλα αυτά μπορούν να συμβάλλουν στο να έλθουν οι μαθητές σε επαφή με άλλους συμμαθητές τους , να συνομιλήσουν, να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις, να παίξουν ακόμα και παιχνίδια.
Βέβαια, είναι απαραίτητο να συσταθεί και η ανάλογη επιτροπή στο υπουργείο παιδείας, η οποία θα συντονίζει, θα ενισχύει και θα βοηθά τις προσπάθειες των σχολείων για διαδικτυακή επικοινωνία σε ένα εξακτινωμένο πλαίσιο με την τοποθέτηση συντονιστή διαδικτύου σε κάθε εκπαιδευτική περιφέρεια της χώρας.
Οι παραπάνω σκέψεις και ιδέες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα -τέσσερα σχολεία της χώρας μας ήδη συμμετέχουν σε τέτοιες διαδικασίες αλλά με πρωτοβουλία των ίδιων των δασκάλων- μόνο όταν υπάρξει η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή (αίθουσα Η/Υ σε κάθε σχολείο, εξασφάλιση πόρων σύνδεσης με διαδίκτυο), η αναγκαία επιμόρφωση όλων των δασκάλων αλλά και η κατάλληλη αναπροσαρμογή του αναλυτικού προγράμματος ούτως ώστε να γίνει πιο ευέλικτο και να παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές και στο δάσκαλο να επισκέπτονται την αίθουσα Η/Υ τουλάχιστον δυο φορές την εβδομάδα (δυο διδακτικές ώρες).
Αν δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ν' αρχίσουν έστω σταδιακά και σε πιλοτική μορφή να εφαρμόζονται όλες οι παραπάνω και μια σειρά ακόμα από απαραίτητες ενέργειες, τότε είναι βέβαιο
ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορούμε να μιλάμε και για εισαγωγή και κυρίως αξιοποίησης της πληροφορικής και του διαδικτύου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Αναλυτικά:
Στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής από τα 1045 σχολεία μόνο τα 16 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,5%. Από τα υπόλοιπα 16 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο, τα 6 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 10 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Στερεά Ελλάδα από τα 663 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,6%. Επίσης υπάρχουν 2 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Πελοπόννησο από τα 825 σχολεία μόνο τα 6 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%. Ακόμα υπάρχουν 3 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Λέσβος, Λήμνος, Χίος, Σάμος) από τα 185 σχολεία τα 3 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,6%. Από τα υπόλοιπα 3 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 2 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Κρήτη από τα 459 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,9%. Από τα υπόλοιπα 4 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο το 1 δεν εντοπίστηκε παρότι έχει ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 3 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στις Κυκλάδες από τα 96 σχολεία μόνο τα 6 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 6,2%. Από τα υπόλοιπα 2 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο το 1 δεν εντοπίστηκε παρότι έχει ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Δωδεκάνησα από 121 σχολεία μόνο τα 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 3,3%. Επίσης υπάρχει 1 που έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στη Θράκη από τα 193 σχολεία μόνο τα 2 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1%. Από τα υπόλοιπα 5 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 4 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και το 1 έχει μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στη Μακεδονία από τα 1280 σχολεία μόνο τα 15 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 1,2%. Από τα υπόλοιπα 19 που έχουν αναφορά στο διαδίκτυο τα 4 δεν εντοπίστηκαν παρότι έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση και τα 15 έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στην Ήπειρο από τα 331 σχολεία μόνο ένα σχολείο έχει ιστοσελίδα, ποσοστό 0,3%.
Στη Θεσσαλία από τα 611 σχολεία μόνο 4 έχουν ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%. Επίσης υπάρχουν 2 που έχουν μόνο αναφορά με το E-mail του δασκάλου.
Στα Νησιά του Ιονίου από τα 140 σχολεία μόνο ένα έχει ιστοσελίδα, ποσοστό 0,7%.
Στη συνέχεια εστιάσαμε το ενδιαφέρον της έρευνάς μας και σε άλλα κατά τη γνώμη μας ποιοτικά και συγχρόνως ενδιαφέροντα στοιχεία σε σχέση με την παρουσία των 66 δημοτικών σχολείων στο διαδίκτυο.
Ειδικότερα, ερευνήσαμε και μελετήσαμε το περιεχόμενο των συγκεκριμένων ιστοσελίδων, δηλαδή ερευνήσαμε ποιος κατασκεύασε αυτές τις ιστοσελίδες, σε ποιον ανήκει η ηλεκτρονική διεύθυνση του κάθε σχολείου, τη γλώσσα παρουσίας των σχολείων στο διαδίκτυο, το φύλλο των συναδέλφων που είναι υπεύθυνοι για την ιστοσελίδα κάθε σχολείου κι ακόμα ποια από αυτά τα σχολεία συμμετέχουν και σε άλλα προγράμματα, ποια έχουν αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών, και κυρίως ποια απ' αυτά έχουν ηλεκτρονική επικοινωνία και επαφή με άλλα σχολεία εντός και εκτός Ελλάδας.
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνάς μας είναι τα εξής:
Από τις 66 ιστοσελίδες τις 52 τις επιμελήθηκαν και δημιούργησαν δάσκαλοι, ποσοστό 79%. Από τις υπόλοιπες 14, οι 9 δημιουργήθηκαν από εταιρείες και ιδιώτες και 5 δεν κατέστη δυνατό να διασταυρωθεί από ποιον δημιουργήθηκαν, επειδή δεν αναφέρουν στοιχεία (προφανώς από εταιρεία ή ιδιώτη). Στο σημείο αυτό μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι οι δάσκαλοι επιμελήθηκαν τη μεγάλη πλειοψηφία των ιστοσελίδων πράγμα που δείχνει αν μη τι άλλο το ενδιαφέρον τους και την επιμόρφωση τους στην επιμέλεια και δημιουργία ιστοσελίδων.
Σχετικά με την ηλεκτρονική διεύθυνση κάθε σχολείου, παρατηρήσαμε τα εξής: Από τις 66 διευθύνσεις, οι 48 έχουν το όνομα- επωνυμία του σχολείου, ποσοστό 73% ενώ οι 18 έχουν στοιχεία από το όνομα του δάσκαλου.
Κρίνουμε σκόπιμο να κάνουμε αυτόν το διαχωρισμό, γιατί μπορεί να παρατηρηθεί, και έχει συμβεί το παράδοξο, ο δάσκαλος που επιμελήθηκε την ιστοσελίδα, όταν μετακινείται σε άλλο σχολείο, να την κατεβάζει και να παίρνει την ηλεκτρονική διεύθυνση, αφού ανήκει στον ίδιο και εκεί να βάζει την ιστοσελίδα του νέου του σχολείου.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι το συγκεκριμένο σχολείο να μην έχει παρουσία στο διαδίκτυο για κάποιο χρονικό διάστημα έως ότου φροντίσει για την δημιουργία της νέας του παρουσίας σ' αυτό και να παρουσιάζεται σύγχυση στην ενημέρωση και επικοινωνία του με άλλα σχολεία και φορείς.
Επομένως, θα λέγαμε ότι είναι επιβεβλημένο κάθε σχολείο να έχει αυτόνομη παρουσία στο διαδίκτυο και να φέρει στοιχεία από το τίτλο και την επωνυμία του κατοχυρωμένα στο όνομά του, για να μην παρουσιάζονται προβλήματα σαν το προηγούμενο.
Ακόμα, η γλώσσα παρουσίας των σχολείων στο διαδίκτυο έχει ιδιαίτερη σημασία , επειδή στα πλαίσια των διάφορων προγραμμάτων που εφαρμόζουν, αλλά και της ευκολίας πλέον να επικοινωνούμε με όποιο σημείο του πλανήτη με πολύ εύκολο και ταυτόχρονα σύντομο τρόπο, έχει καθοριστική σημασία το περιεχόμενο των ιστοσελίδων να παρουσιάζεται και στην αγγλική τουλάχιστον γλώσσα.
Στην παράμετρο αυτή παρουσιάζουμε μεγάλη υστέρηση. Συγκεκριμένα από τα 66 σχολεία μόνο τα 22 έχουν παρουσίαση της ιστοσελίδας και στα αγγλικά, ποσοστό 33%. Τα υπόλοιπα 44 μόνο στα ελληνικά. Από τα 22 υπάρχει κι ένα σχολείο με παρουσίαση σε τρεις γλώσσες, δηλαδή επιπλέον και στα γερμανικά.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στις 66 παρουσιάσεις εμφανίζονται ως υπεύθυνες δημιουργίας και επιμέλειας 8 δασκάλες, ποσοστό 12%. Η συντριπτική πλειοψηφία είναι δάσκαλοι, 58, ποσοστό 88% κι αυτό είναι λογικό, διότι όπως γνωρίζουμε οι άνδρες ασχολούνται περισσότερο και με μεγαλύτερο ζήλο με την πληροφορική γενικότερα όπως έχει καταγραφεί σε έρευνες τα τελευταία χρόνια. Όμως αυτή η μεγάλη ψαλίδα ελπίζουμε ότι θ' αρχίσει σιγά σιγά να κλείνει και είναι παρήγορο ότι έστω και 8 δασκάλες είναι υπεύθυνες πληροφορικής σε κάποια σχολεία.
Επιπλέον, από τα 66 σχολεία με ιστοσελίδα, μόνο τα 16 έχουν παράλληλα και σε προγράμματα όπως Οικολογικά Σχολεία, Το νησί των Φαιάκων, Globe Αλέξανδρος, Τηλέμαχος, ποσοστό 24%. Αυτό δείχνει ότι αυτά τα σχολεία έτυχαν και επιχορήγησης για να εξασφαλίσουν τους υπολογιστές για να συμμετάσχουν στα προγράμματα αυτά, διότι στα δυο από τα προαναφερθέντα (Φαίακες, Globe) είναι απαραίτητοι οι υπολογιστές. Τα υπόλοιπα 50 σχολεία κατέβαλαν προσπάθειες στα πλαίσια του σχολείου να αποκτήσουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο.
Αξίζει ακόμα να αναφέρουμε ότι 4 από τα 66 σχολεία συμμετέχουν σε ηλεκτρονική επικοινωνία είτε μεταξύ τους είτε με άλλα σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, στα πλαίσια των προσπαθειών των δασκάλων να διευρύνουν την επικοινωνία των παιδιών και να τα φέρουν σε επαφή με παιδιά άλλων σχολείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και ελπιδοφόρα αποτελέσματα. Κρίνουμε ιδιαίτερα σημαντική αυτή την προσπάθεια και στο κλείσιμο αυτής της εργασίας θα συμπεριλάβουμε αυτού του είδους τη δραστηριότητα στις προτάσεις μας.
Κλείνοντας, χωρίς να διεκδικούμε το ρόλο του ειδικού, αλλά έχοντας μια εμπειρία σχετική με το διαδίκτυο μετά από μια πενταετή ενασχόληση, θα θέλαμε να κάνουμε μια αναφορά και στη παρουσίαση των ιστοσελίδων συνολικά καταρχήν και όσο αφορά τα γραφικά και τον σχεδιασμό.
Οι περισσότερες ιστοσελίδες είναι εντελώς τυπικές και στερεότυπες χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο στήσιμο και στην επιλογή των γραφικών. Κυρίως οι ιστοσελίδες που είναι δημιουργία εταιρειών ή ιδιωτών έχουν εμφανή στοιχεία επαγγελματισμού όχι τόσο απαραίτητου σε μια παρουσία ενός σχολείου που υποτίθεται ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης σχεδιασμού πρέπει να έχουν τουλάχιστον οι μαθητές των μεγάλων τάξεων.
Από τις 66 ιστοσελίδες οι 24 ξεκινούν και έχουν συνοδευτικά κομμάτια από μουσικές επιλογές.
Όμως σε γενικές γραμμές η κάθε παρουσία περιλαμβάνει ιστορία και φωτογραφίες του σχολείου, των τάξεων και των δασκάλων. Στις περισσότερες από αυτές υπάρχει αναφορά στις εργασίες των μαθητών είτε αυτές αφορούν περιβαλλοντικά θέματα είτε άλλου είδους εργασίες (παραδοσιακές φορεσιές, έθιμα, τραγούδια κ.ά.)
Επιπλέον, θα ολοκληρώσουμε την αναφορά μας με ορισμένες σκέψεις και προτάσεις, οι οποίες αφορούν τις προϋποθέσεις αλλά και τις προοπτικές σε σχέση με την εισαγωγή της πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με βάση τις υπεραισιόδοξες εξαγγελίες το τελευταίο διάστημα.
Ακούσαμε και διαβάσαμε λοιπόν ότι υπόθεση αιχμής αποτελεί η εισαγωγή της τεχνολογίας της πληροφορικής στα σχολεία και ότι στις προτεραιότητες του υπουργού παιδείας κ. Ευθυμίου είναι η σύνδεση των σχολείων με το διαδίκτυο ως το τέλος του 2001 στα πλαίσια του σχεδίου δράσης eEurope και πιο συγκεκριμένα του προγράμματος eLearning, το οποίο εστιάζεται στην εκπαίδευση . Αλλά και πιο πρόσφατα διαβάσαμε ότι πρόσβαση στην πληροφορία αποκτούν οι μαθητές, αφού ως το τέλος του επόμενου χρόνου όλα τα σχολεία της χώρας θα είναι συνδεδεμένα με το Διαδίκτυο και ως το Δεκέμβριο του 2004 θα αναλογεί ένας υπολογιστής σε 10 μαθητές . Θέλουμε να ελπίζουμε ότι στον όρο σχολεία συμπεριλαμβάνονται και τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο σημείο αυτό θα παραθέσουμε κάποιες πρώτες σκέψεις και ιδέες για το πως μπορεί η διαδικτυακή παρουσία των σχολείων να εξυπηρετεί όχι μόνο προθέσεις διαφήμισης και προβολής όπως γίνεται στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά να αποτελεί μοχλό που θα συμβάλλει στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ,οι οποίες θα συνδράμουν και θα ωφελήσουν μαθητές και δασκάλους στο έργο τους.
Κατά τη γνώμη μας, εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις (αίθουσα υπολογιστών ή έστω 2 έως 3 υπολογιστές σε κάθε σχολείο, δάσκαλοι με γνώσεις πληροφορικής) μπορεί να γίνει ο παρακάτω σχεδιασμός:
1. Να συσταθεί σε κάθε σχολείο επιτροπή υπεύθυνη για την παρουσία του σχολείου στο διαδίκτυο αποτελούμενη από το διευθυντή, δυο δάσκαλους και την καθηγήτρια αγγλικών. Έργο της επιτροπής θα είναι η κατοχύρωση της επωνυμίας του σχολείου ως διεύθυνση της ιστοσελίδας, η εξασφάλιση χρηματοδότησης και πόρων, η συγκέντρωση του υλικού και η κατανομή του σε συνεργασία με τους μαθητές και δασκάλους του σχολείου.
2. Επιπλέον, να συσταθεί σε κάθε σχολείο επιτροπή διαδικτύου και επικοινωνίας αποτελούμενη βασικά από τους δασκάλους των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, η οποία θα έχει ως έργο της την λειτουργία και οργάνωση της αίθουσας ηλεκτρονικών υπολογιστών, την ηλεκτρονική επικοινωνία των μαθητών με άλλα σχολεία και γενικότερα τη φροντίδα για την ανανέωση και τον εμπλουτισμό του περιεχομένου της ιστοσελίδας.
3. Ακόμα, στα πλαίσια της ίδιας εκπαιδευτικής περιφέρειας διοργάνωση ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συζήτησης με όσα σχολεία διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή και επιπλέον δημιουργία δικτύου για άμεση επικοινωνία.
Με το ίδιο σκεπτικό μπορεί να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ηλεκτρονική επικοινωνία και συζήτηση με μαθητές και δασκάλους από σχολεία διαφορετικής περιφέρειας και τέλος με μαθητές και δασκάλους σχολείων του εξωτερικού. Όλα αυτά μπορούν να συμβάλλουν στο να έλθουν οι μαθητές σε επαφή με άλλους συμμαθητές τους , να συνομιλήσουν, να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις, να παίξουν ακόμα και παιχνίδια.
Βέβαια, είναι απαραίτητο να συσταθεί και η ανάλογη επιτροπή στο υπουργείο παιδείας, η οποία θα συντονίζει, θα ενισχύει και θα βοηθά τις προσπάθειες των σχολείων για διαδικτυακή επικοινωνία σε ένα εξακτινωμένο πλαίσιο με την τοποθέτηση συντονιστή διαδικτύου σε κάθε εκπαιδευτική περιφέρεια της χώρας.
Οι παραπάνω σκέψεις και ιδέες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα -τέσσερα σχολεία της χώρας μας ήδη συμμετέχουν σε τέτοιες διαδικασίες αλλά με πρωτοβουλία των ίδιων των δασκάλων- μόνο όταν υπάρξει η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή (αίθουσα Η/Υ σε κάθε σχολείο, εξασφάλιση πόρων σύνδεσης με διαδίκτυο), η αναγκαία επιμόρφωση όλων των δασκάλων αλλά και η κατάλληλη αναπροσαρμογή του αναλυτικού προγράμματος ούτως ώστε να γίνει πιο ευέλικτο και να παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές και στο δάσκαλο να επισκέπτονται την αίθουσα Η/Υ τουλάχιστον δυο φορές την εβδομάδα (δυο διδακτικές ώρες).
Αν δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ν' αρχίσουν έστω σταδιακά και σε πιλοτική μορφή να εφαρμόζονται όλες οι παραπάνω και μια σειρά ακόμα από απαραίτητες ενέργειες, τότε είναι βέβαιο
ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορούμε να μιλάμε και για εισαγωγή και κυρίως αξιοποίησης της πληροφορικής και του διαδικτύου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Από τον:
Ιγνάτιο Καράμηνα
Δάσκαλο
Ιγνάτιο Καράμηνα
Δάσκαλο
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΙ E-MAIL ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ (2)
ΑΤΤΙΚΗ1ο Αγίας Βαρβάρας http://users.hol.gr/~parkar/1oDSAGIASBARBARAS/ parkar@hol.gr
4ο Αγ. Δημητρίου http://www.pischools.gr/sxoleia/4dim-agdim/index.htm 4dsad@otenet.gr
5ο Αγ. Ιωάννη Ρέντη Δεν βρέθηκε
52ο Αθηνών Δεν υπάρχει iasonask@hotmail.com
126ο Αθηνών http://members.xoom.com/gianinet/126/ gianinet@x-treme.gr
15ο Αιγάλεω Δεν υπάρχει bm-etbltn@otenet.gr
4ο Αργυρούπολης http://cyberfair.gsn.org/dimotiko/ergasia/grindex.htm fotgous@ath.forthnet.gr
2o Βούλας http://www.nous.gr/bdimovou.html bdimovou@otenet.gr
16ο Βύρωνα Δεν υπάρχει haris@auadec.aua.ariadne-t.gr
2ο-4ο Γέρακα http://users.forthnet.gr/ath/4dimotik/
3ο Γλυφάδας
5ο Γλυφάδας http://users.forthnet.gr/ath/5thps-gl/
7ο Γλυφάδας http://members.tripod.com/~ebdomo_d_sc_glyfadas/ schools@hellenic-schools.org
11ο Γλυφάδας http://users.forthnet.gr/ath/fotgous/endekato.htm fotgous@ath.forthnet.gr
18ο Γλυφάδας http://members.tripod.com/~dekatoogdoo/18o_dim_sx_glyfadas.htm
1o Ειδικό Περιστερίου Δεν υπάρχει ilevpapa@hol.gr
6ο Ζωγράφου Δεν υπάρχει flotex@hol.gr
21ο Καλλιθέας http://members.tripod.com/~pempti_taksi/ tedybird@hol.gr
3ο Κερατσινίου http://w4u.eexi.gr/~3dkerats/ aioannis@spidernet.com.cy
13ο-21ο Κερατσινίου http://www.forthnet.gr/skerats/ dkerats@ath.forthnet.gr
2ο Ν. Φαλήρου http://w4u.eexi.gr/~teacher/2dsnfal/ teacher@eexi.gr
Νέας Μάκρης Δεν υπάρχει vickyyannakopoulou@hotmail.com
Παλούκια Σαλαμίνας http://d_sx_paloukiwn.tripod.com/ kallitsis@hotmail.com
9ο Πετρούπολης http://www.asda.gr/dim9pet/central.html dim9pet@asda.gr
59ο Πειραιά Δεν υπάρχει mantem@in.gr
Π. Φώκαιας http://users.hol.gr/~dimfokea/
1ο Π. Ψυχικού Δεν υπάρχει fourtvaw@mailcity.com
14ο Πειραιά Δεν υπάρχει manmant@x-treme.gr
14ο Π. Φαλήρου http://users.forthnet.gr/ath/fotgous/dekatess.htm
1ο Ταύρου http://www.tavros.gr/1dhmotiko/
1ο Χαλκηδόνας http://members.xoom.com/dsnh1o/homepage.htm\ dsnh1o@xoommail.com
1ο Χολαργού http://www.biznet.com.gr/nonprofit/psychiko/Pareoula geomaso@mailcity.com
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
2ο Αμφιλοχίας Δεν υπάρχει kaxry@otenet.gr
Μοναστηρακίου Αιτωλωακαρνανίας http://www.monastiraki.bizland.com/ monastiraki@bizland.com
Νεοχωρακίου http://users.otenet.gr/n/nixorani/ Nixorani@otenet.gr
Νέου Κοκκίνου Βοιωτίας http://users.otenet.gr/~tripkos/news.html tripkos@otenet.gr
2o Ορχομενού http://www.jdoumas.net/school
2ο Χαλκίδας Δεν υπάρχει pstasina@acer,bio.auth.gr
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
3ο Αμαλιάδας http://members.xoom.com/amaliada3 konstantoulas@hotmail.com
Αχλαδινής Πύργου http://www.geocities.com/tribos.geo/ tribos.geo@yahoo.com
Ζευγωλατίου Κορίνθου http://dsxolzev.homepage.com/ZEV.html bandrik@Kor.forthnet.gr
Καστρίου Κυνουρίας http://dimotiko.kastri.tripod.com/maingr.htm dhmkastri@tri.forthnet.gr
10o Kορίνθου http://www.corinthia-net.gr/greenteams/anatolh.html deks@hol.gr
Μεθώνης Δεν υπάρχει dpsz@otenet.gr
38 Πατρών http://38dim-patras.ach.sch.gr/ mail@38dim-patras.ach.sch.gr
60ο Πατρών Δεν υπάρχει sxoleio@vip.gr
ΚΥΚΛΑΔΕΣ
Aρχιλόχου Μάρπισας http://members.tripod.com/~besav/love.html teach@x-treme.gr
Αγκαιριάς Πάρου http://members.tripod.com/~dimanger/index-3.html dimotiko@par.forthnet.gr
Άνω Σύρου http:// http://members.tripod.com/asyros asyros@otenet.gr
4ο Ερμούπολης http://users.otenet.gr/~4dimsyra/ 4dimsyra@otenet.gr
4o Παροικίας Πάρου http://www.geocities.com/Athens/Academy/9035 2ndds@geocities.com
Πύργου Σαντορίνης Δεν υπάρχει pirgos@santonet.gr
1ο Τήνου http://home.jrsummit.net/dsholeio/ dsholeio@jrsummit.net
2ο Τήνου http://users.forthnet.gr/kav/triton21/
ΝΗΣΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
1o Βροντάδου Χίου http://www.chios.com/education/schools/1ds-ag/ giopand@chi.forthnet.gr
2o Bροντάδου Χίου http://www.chios.com/education/schools/2ds-p-er/2ds-p-er.htm Δεν υπάρχει
Κοντιά Λήμνου http://users.forthnet.gr/ath/kontia/ leon@di.uoa.gr kontia@ath.forthnet.gr
Μανταμάδου Λέσβου http://www.stepc.gr/yannis/newspaper/newspaper.html Δεν υπάρχει
6o Παγώνδα Σάμου http://www.di.uoa.gr/speech/globe/Samos/Samosgr.html/ dpagonda@gemini.diavlos.gr
5ο Χίου http://www.chiosnet.gr/education/5thSchool/default.htm dimotiko5@chios.aegean.gr
ΚΡΗΤΗ
Αγκουρτελιανών http://members.tripod.com/agousel/ tasos@pathfinder.gr
Αγίων Παρασκίων Δεν υπάρχει
4ο Αγίου Νικολάου Δεν υπάρχει n_giakoumakis@hotmail.com
Γκαγκαλών http://phaistos.forthnet.gr/schools/gagales/index01.htm glschool@mir.forthnet.gr
53-54 Hρακλείου Δεν υπάρχει aber@her.forthnet.gr
Κουνάβων http://www.candia.gr/kounavi-schools/ kounavi@hol.gr
Πετροκεφαλίου http://www.school.gr/gr/dimot/phaistos.forthnet.gr/schools/petrokefali pkschool@mir.forthnet.gr
Πλώρας http://www.school.gr/gr/dimot/ http://phaistos.forthnet.gr/schools/plschool/ MIR@FORTHNET.SCHOOLS/PLSCHOOL
ΔΩΔΕΚΑΝΝΗΣΑ
Αγ. Μαρίνας Λέρου http://www.12net.gr/diman dimam@12net.gr
Μεσαρών Ρόδου http://homepages.pathfinder.gr/dsmasari/ dsmasari@rhodes.aegean.gr
8ο Ρόδου http://www.rhodes.aegean.gr/gr/Sxoleia/8DS/index.htm mfkatti@rhodes.aegean.gr
Πυλών Καρπάθου http://www.di.uoa.gr/~globe/Karpathos/Karpathosgr.html dipyles@hellasnet.gr
Σκάλας Πάτμου http://www.12net.gr/paschool/ paschool@12net.gr
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
8ο Βέροιας http://users.forthnet.gr/ver/8dsv/index.htm
Ειδικό Βέροιας http://vergina.compulink.gr/speduver/
6ο Γαζώρου Σερρών Δεν βρέθηκε. IFLOR@SER.FORTHNET.GR
Διαβατού Μέσης Δεν βρέθηκε.
4Ο Δράμας Δεν υπάρχει. kanlis@dra@forthnet.gr
9ο Δράμας http://www.stratari.gr/mathitologio/index.html
8ο Θεσσαλονίκης http://members.tripod.com/dimotiko8/8d1.htm jharizan@iname.com
43ο Θεσσαλονίκης Δεν υπάρχει. pantazi@hellasnet.gr
59ο Θεσσαλονίκης http://members.tripod.com/~dimotiko/ jharizan@iname.com
Πειραματικό ΑΠΘ http://www.auth.gr/piramatiko/index_gr.html piramati@ccf.auth.gr
1ο Καλαμαριάς http://www.pi-schools.gr/sxoleia/1_dhmotiko_kalamarias/ aschal@otenet.gr
10ο Καλαμαριάς http://www.kalamaria.gr/10ElemSchool/Greek.htm sbagis@it.teithe.gr
14ο Καλαμαριάς Δεν υπάρχει. kliha@hyper.gr
22ο Καλαμαριάς Δεν υπάρχει. vagelis1@classic.diavlos.gr
4ο Κατερίνης http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/2547/ 4dim@kat.forthnet.gr
9ο Κατερίνης Δεν υπάρχει. enatdkat@otenet.gr
Καρίτσας http://users.otenet.gr/d/ds-karitsa/ ds-karitsa@otenet.gr
Καλλιθέας Πρεσπών Δεν υπάρχει. georgiup@compulink.gr
11ο Καβάλας http://melina11.tripod.com/ mevags@hotmail.com
13ο Κοζάνης http://www.pi-schools.gr/sxoleia/13dim-kozanis/ dim13koza@kozani.teikoz.gr
2ο Κολινδρού http://users.otenet.gr/~bdschool/news.htm -
2ο Λαγκαδά http://users.spark.net.gr/%7Emenios/index7.html menios@spark.net.gr
Μεγαπλατάνου http://members.tripod.com/~megaplatanos/ megaplatanos@hotmail.com
Νέου Μαρμαρά http://www.school.gr/gr/dimot/ http://users.otenet.gr/~sav/ sav@otenet.gr
Νότιας Πέλλας Δεν υπάρχει. grfilip@athena.compulink.gr
2ο Νάουσας Δεν υπάρχει. tsiamis@hotmail.com
6ο Νάουσας Δεν υπάρχει. thomas.nao@forthnet.gr
8ο Νάουσας Δεν υπάρχει. markos@nao.forthnet.gr
118 Περαίας Δεν υπάρχει. orfeas@the.forthnet.gr
Παναγιάς Θάσου http://www.geocities.com/Athens/Thebes/5510/ kavazis@mail.otenet.gr
Ειδικό Σερρών http://www.pi-schools.gr/sxoleia/special-sch-ser/ braxjim@ser.forthnet.gr
Σημαντρίου Δεν υπάρχει. maios@hol.gr
Τρικάλων Ημαθίας Δεν υπάρχει. delivos@alfanet.gr
Χορτιάτη http://users.hellasnet.gr/skoza/ skoza@salonika.hellasnet.gr
ΘΡΑΚΗ
Καμαριώτισσας Σαμοθράκης http://www.geocities.com/schkam_1999/
2ο Κομοτηνής Δεν υπάρχει. nikitas@kom.forthnet.gr
3ο Κομοτηνής http://users.forthnet.gr/kom/maron maron@kom.forthnet.gr
3ο Νέας Βύσσας http://www.evronet.gr/education/3dim-vissa/index.htm http://www.evronet.gr/organ/3rdbyssa/index.htm tsiakir@hol.gr
3ο Ορεστιάδας Δεν υπάρχει. gratha@hotmail.com
Σαπών Ροδόπης http://www.geocities.com/fotisxar_gr/ fotisxar@freemail.gr sapesschool@hotmail.com
Φελώνης http://users.forthnet.gr/xan/sxfeloni/ sxfeloni@xan.forthnet.gr
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Βρυσίων Φαρσάλων http://www.farnet.gr/brischool/school.htm/
20ο Βόλου Δεν υπάρχει. 20sxpol@bee.gr
4ο Λάρισας http://users.otenet.gr/~4school/ 4school@otenet.gr
Μικροθηβών http://www.tol.hol.gr/business/mikroth/index.html mikroth@tol.hol.gr
Πορταριάς http://volos.forthnet.gr/organisation/portaria/gr1.htm sxoleio-portarias@vol.forthnet.gr
Ραχούλας http://nexnet.forthnet.gr/schools/rahschool/index_1.htm rahschool@lar.forthnet.gr
ΗΠΕΙΡΟΣ
6ο Ιωαννίνων http://www.otenet.gr/exidimotikoioannina/index/ dsioan6@otenet.gr
ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ
Πόρου Κεφαλονιάς http://members.tripod.com/~ds_porou_kefallinias/ dimpake@otenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου