Δεχτείτε την αριστεροχειρία του παιδιού σας και μάθετέ του πώς να ζει άνετα στον κόσμο των δεξιόχειρων.
Αλήθεια, πόσοι από εμάς τους γονείς δεν θυμόμαστε από την παιδική μας ηλικία περιπτώσεις παιδιών που πιέζονταν από γονείς και δασκάλους να γράφουν με το... καλό τους το χεράκι; Κι εκείνα, βέβαια, με πόση δυσκολία το κατάφερναν, αφού είχαν γεννηθεί απλά... αριστερόχειρες!
Επίσης, πόσο δεν πάλευαν αυτά τα παιδιά τότε όχι μόνο ενάντια στις φυσικές δυσκολίες –αφού ο κόσμος γύρω τους ήταν φτιαγμένος για δεξιόχειρες–, αλλά κυρίως ενάντια στη δεισιδαιμονία που θεωρούσε την αριστεροχειρία αρρώστια!
Η ΑΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΡΩΣΤΙΑ
Εκείνο που πρέπει να τονιστεί πρώτα απ’ όλα και να γίνει σαφές είναι ότι η αριστεροχειρία δεν είναι αρρώστια. Ούτε αναπηρία. Και ότι τα παιδιά που γράφουν με το αριστερό τους χέρι δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα άλλα παιδιά.
Είναι γεγονός ότι παλαιότερα η αριστεροχειρία ήταν ένα θέμα που είχε επενδυθεί με πολλές προκαταλήψεις, που οδήγησαν γονείς και παιδαγωγούς σε λανθασμένους χειρισμούς σε βάρος των παιδιών που χρησιμοποιούσαν το αριστερό τους χέρι για να γράψουν. Ίσως όλοι αυτοί θα είχαν αντίθετη άποψη αν ήξεραν ότι γνωστές προσωπικότητες που πρόσφεραν πολλά στον πολιτισμό μας, όπως ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο Μιχαήλ Άγγελος, ο Πικάσο και πολλοί άλλοι ήταν αριστερόχειρες ή αμφιδέξιοι.
ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΑΣ;
Ο εγκέφαλός μας περιλαμβάνει δύο ημισφαίρια: το δεξιό και το αριστερό. Το πρώτο είναι υπεύθυνο για τις κινήσεις του αριστερού τμήματος του σώματός μας, ενώ το δεύτερο κατευθύνει τις κινήσεις του δεξιού τμήματος. Τα δύο αυτά ημισφαίρια επικοινωνούν μεταξύ τους με το μεσολόβιο, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον εγκέφαλο να λειτουργεί ως σύνολο.
Στους δεξιόχειρες, λοιπόν, κυριαρχεί το αριστερό τμήμα του εγκεφάλου, ενώ αντίθετα στους αριστερόχειρες δεσπόζει το δεξιό ημισφαίριο, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί το αριστερό τμήμα του σώματος και φυσικά το αριστερό χέρι.
Η συγκεκριμένη διαδικασία δεν έχει μέχρι σήμερα ερμηνευτεί επιστημονικά. Το μόνο διαπιστωμένο είναι ότι γεννιέται κάποιος αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας.
Τα περισσότερα μωρά γεννιούνται αμφιδέξια, παρόλο που δείχνουν πολύ γρήγορα την προτίμησή τους στο δεξιό ή το αριστερό χέρι. Ωστόσο, αν ένα παιδί είναι πράγματι αριστερόχειρας, είναι κάτι που επιβεβαιώνεται μετά τα 3 του χρόνια.
Όμως, η αριστεροχειρία δεν αφορά μόνο το χέρι, αλλά συχνά αναφέρεται και στο αριστερό πόδι, το μάτι ή το αφτί. Φτάνει, λοιπόν, να προσέξουμε με ποιο πόδι ξεκινά ένα παιδί για να ανεβεί μια σκάλα, με ποιο αφτί προσπαθεί να ακούσει, με ποιο χέρι ζωγραφίζει ή πλένει τα δόντια του και γενικότερα πώς χειρίζεται κάτι που απαιτεί μεγάλη δύναμη, για να καταλάβουμε αν είναι ή όχι αριστερόχειρας.
ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ
Δυστυχώς ακόμη και σήμερα υπάρχουν γονείς που προσπαθούν να πείσουν ένα παιδί που γράφει με το αριστερό να χρησιμοποιεί το λεγόμενο «καλό» χέρι, το δεξιό. Όμως, αν ήξεραν πόσο μαρτυρική είναι αυτή η επανεκπαίδευση για το παιδί, δεν θα το έκαναν ξανά.
Και είναι μαρτύριο για το παιδί, διότι αυτό υποχρεώνεται να αντιστρέψει τις λειτουργίες των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου του. Η εναλλαγή, μάλιστα, αυτή προκαλεί συχνά και μια σειρά διαταραχών σε διάφορους τομείς, όπως στην προσοχή, το συντονισμό των κινήσεων, την ομιλία και τη χρήση του γραπτού λόγου.
Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε επίσης και την ψυχολογική επιβάρυνση που φορτώνεται το παιδί από το περιβάλλον του στην προσπάθειά του να γίνει «φυσιολογικό». Το αποτέλεσμα; Το παιδί να παρουσιάζει διαταραχές στη συμπεριφορά, ψυχοσωματικές ενοχλήσεις, τικ, κατάθλιψη κ.ά.
Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ
Γι’ αυτό οι γονείς οφείλουν:
1) Να δέχονται την αριστεροχειρία του παιδιού τους και να μην το πιέζουν να χρησιμοποιεί το δεξιό του χέρι.
2) Να το βοηθήσουν να καταλάβει ότι ούτε άρρωστο ούτε ανάπηρο είναι και ότι δεν έχει λόγους να ντρέπεται για τίποτα.
3) Να το ενισχύουν ώστε να μάθει να ξεπερνά τα καθημερινά μικροπροβλήματα, αφού είναι αναγκασμένο να ζει σε έναν κόσμο όπου τα πάντα είναι... στα μέτρα των δεξιόχειρων.
4) Να του δίνουν πρωτοβουλίες και να συζητούν μαζί τους για τα συναισθήματά του.
5) Να επινοούν εργασίες που απαιτούν προσεκτικές μετρήσεις για να ενισχύουν έτσι την αναλυτική του σκέψη.
6) Να το ενθαρρύνουν να ζωγραφίζει με λεπτομέρειες διάφορα αντικείμενα, για να αναπτύσσει τη φαντασία του.
7) Τέλος, να γνωρίζουν ότι τώρα πια έχει αρχίσει να λαμβάνεται μέριμνα για τη διευκόλυνση των αριστερόχειρων σε πρακτικά θέματα, όπως υπολογιστές, ψαλίδια κ.ά.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ των παιδιών με αριστεροχειρία
- Προτιμούν τα παιχνίδια-κατασκευές και τη μουσική.
- Θυμούνται καλύτερα τη μουσική παρά τους στίχους των τραγουδιών.
- Αποφεύγουν τα ανταγωνιστικά παιχνίδια.
- Βλέπουν έντονα όνειρα.
- Χειρονομούν πολύ όταν μιλούν.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου