Πλευρίωση είναι η κυριαρχία της μίας πλευράς του
σώματος έναντι της άλλης, όλοι μας έχουμε προτίμηση σε μια πλευρά
σώματος αν και οι περισσότεροι μπορούμε να χειριστούμε αντικείμενα και
με τα δυο χέρια. Υπάρχουν όμως και κάποια άτομα που μπορούν να γράψουν
το ίδιο καλά είτε με δεξί είτε με το αριστερό χέρι, συνήθως αυτά τα άτομα είναι αυτά που έχουν καταπιεστεί
σε νεαρική ηλικία να γράψουν με το δεξί και οχι με το αριστερό στο
οποίο είχαν δείξει προτίμηση.
Η πλευρίωση σχετίζεται με το ποιο από τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου έχει αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Αν το ισχυρότερο είναι το αριστερό ημισφαίριο τότε το άτομο αυτό θα είναι δεξιόχειρας, ενώ αν υπερισχύει το δεξί , θα είναι αριστερόχειρας.Συνήθως, στην ηλικία των 2-3 ετών , στην οποία τα παιδιά γίνονται πιο επιδέξια, δείχνουν να κατασταλάζουν στην προτίμησή τους για την κυρίαρχη πλευρά του σώματος , οπότε και εδραιώνεται η πλευρίωση. Σε πολλά παιδάκια , όμως, αυτό συμβαίνει στην ηλικία των 5-6 ετών όταν αρχίζουν να γράφουν. Επειδή κάποια παιδάκια όμως μέχρι να κατασταλάξουν σε πλευρά και χέρι μια χρησιμοποιούν το ένα και μια χρησιμοποιούν το άλλο, μπορούμε να κάνουμε ενα μικρό πείραμα να δούμε ποια πλευρά επικρατεί μέσο του εγκεφάλου και έτσι να μπορέσουμε να βοηθήσουμε το παιδί μας ενισχύοντας αυτή τη πλευρά.
1. Δίνουμε το μολύβι στο κέντρο του τραπεζιού – χαρτιού του παιδιού, και καταγράφουμε με πιο χέρι θα πάρει το μολύβι το παιδί αυθόρμητα.
2. Αφήνουμε ενα ξεσκονόπανο πάνω σε ενα σημείο που φτάνει και ζητάμε από το παιδί να ξεσκονίσει μια επιφάνεια. Πάλι ελέγχουμε με πιο χέρι θα πιάσει αυθόρμητα το πανί.
3. Τοποθετούμε μια μπάλα στο κέντρο του δωματίου και του ζητάμε να κάνει «γκόλ».
4. Τοποθετούμε πάλι μια μπάλα και του ζητάμε να τρέξει και να κάνει γκόλ.
5. Ρίχνουμε εμείς τη μπάλα προς το μέρος του με αργό ρυθμό και του ζητάμε να τη κλωτσήσει ενώ κινείται.
6. Τέλος αφήνουμε τον ίδιο τρόπο αντικείμενα της καθημερινότητας όπως κουτάλι, οδοντόβουρτσα, ενα ψαλίδι στο χώρο και παρατηρούμε με πιο χέρι θα τα πιάσει αυθόρμητα.
Όταν βγάλουμε ενα μέσο όρο επικρατέστερης πλευράς τότε αποφασίζουμε ποιο χέρι και ποιο πόδι θα ενισχύσουμε. Για να ενισχύσουμε την επικρατέστερη πλευρά κάνουμε μερικά από τα παρακάτω:
1. Δίνουμε όλα τα αντικείμενα από την επικρατέστερη πλευρά.
2. Όταν το παιδί κουράζεται με το μολύβι ή το ψαλίδι και αλλάζει χέρι προτιμούμε να κάνουμε ενα διάλειμμα.
3.Παίζουμε παιχνίδια με μεγάλες αδρές κινήσεις, να πετάξει τη μπάλα στις κορίνες ή στο καλάθι.
4. Να βοηθάει το παιδί σηκώνοντας μικρά βάρη όπως μια σακούλα από το σούπερ μάρκετ.
5. Να μετράει κέρματα τοποθετώντας τα στη παλάμη με το ενα χέρι μόνο και άλλα πολλά.
Μερικές από αυτές τις καθημερινές δραστηριότητες θα βοηθήσουν το παιδί μας να καταλήξει σε μια πλευρά σώματος και να την εξασκήσει έτσι ώστε να γίνει πιο ακριβής και οι συλλήψεις του να είναι ώριμες και σωστές.
Η πλευρίωση σχετίζεται με το ποιο από τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου έχει αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Αν το ισχυρότερο είναι το αριστερό ημισφαίριο τότε το άτομο αυτό θα είναι δεξιόχειρας, ενώ αν υπερισχύει το δεξί , θα είναι αριστερόχειρας.Συνήθως, στην ηλικία των 2-3 ετών , στην οποία τα παιδιά γίνονται πιο επιδέξια, δείχνουν να κατασταλάζουν στην προτίμησή τους για την κυρίαρχη πλευρά του σώματος , οπότε και εδραιώνεται η πλευρίωση. Σε πολλά παιδάκια , όμως, αυτό συμβαίνει στην ηλικία των 5-6 ετών όταν αρχίζουν να γράφουν. Επειδή κάποια παιδάκια όμως μέχρι να κατασταλάξουν σε πλευρά και χέρι μια χρησιμοποιούν το ένα και μια χρησιμοποιούν το άλλο, μπορούμε να κάνουμε ενα μικρό πείραμα να δούμε ποια πλευρά επικρατεί μέσο του εγκεφάλου και έτσι να μπορέσουμε να βοηθήσουμε το παιδί μας ενισχύοντας αυτή τη πλευρά.
1. Δίνουμε το μολύβι στο κέντρο του τραπεζιού – χαρτιού του παιδιού, και καταγράφουμε με πιο χέρι θα πάρει το μολύβι το παιδί αυθόρμητα.
2. Αφήνουμε ενα ξεσκονόπανο πάνω σε ενα σημείο που φτάνει και ζητάμε από το παιδί να ξεσκονίσει μια επιφάνεια. Πάλι ελέγχουμε με πιο χέρι θα πιάσει αυθόρμητα το πανί.
3. Τοποθετούμε μια μπάλα στο κέντρο του δωματίου και του ζητάμε να κάνει «γκόλ».
4. Τοποθετούμε πάλι μια μπάλα και του ζητάμε να τρέξει και να κάνει γκόλ.
5. Ρίχνουμε εμείς τη μπάλα προς το μέρος του με αργό ρυθμό και του ζητάμε να τη κλωτσήσει ενώ κινείται.
6. Τέλος αφήνουμε τον ίδιο τρόπο αντικείμενα της καθημερινότητας όπως κουτάλι, οδοντόβουρτσα, ενα ψαλίδι στο χώρο και παρατηρούμε με πιο χέρι θα τα πιάσει αυθόρμητα.
Όταν βγάλουμε ενα μέσο όρο επικρατέστερης πλευράς τότε αποφασίζουμε ποιο χέρι και ποιο πόδι θα ενισχύσουμε. Για να ενισχύσουμε την επικρατέστερη πλευρά κάνουμε μερικά από τα παρακάτω:
1. Δίνουμε όλα τα αντικείμενα από την επικρατέστερη πλευρά.
2. Όταν το παιδί κουράζεται με το μολύβι ή το ψαλίδι και αλλάζει χέρι προτιμούμε να κάνουμε ενα διάλειμμα.
3.Παίζουμε παιχνίδια με μεγάλες αδρές κινήσεις, να πετάξει τη μπάλα στις κορίνες ή στο καλάθι.
4. Να βοηθάει το παιδί σηκώνοντας μικρά βάρη όπως μια σακούλα από το σούπερ μάρκετ.
5. Να μετράει κέρματα τοποθετώντας τα στη παλάμη με το ενα χέρι μόνο και άλλα πολλά.
Μερικές από αυτές τις καθημερινές δραστηριότητες θα βοηθήσουν το παιδί μας να καταλήξει σε μια πλευρά σώματος και να την εξασκήσει έτσι ώστε να γίνει πιο ακριβής και οι συλλήψεις του να είναι ώριμες και σωστές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου