Εισαγωγή
Η βραχυπρόθεσμη μνήμη είναι περιορισμένη σχεδόν σ’ όλα τα παιδιά με Σ.Ντ..Στο πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ μετά από 5 χρόνια έρευνας αναπτύχθηκε πρόγραμμα παρέμβασης για την διδασκαλία στρατηγικών προς βελτίωση της χωρητικότητας της βραχυπρόθεσμης μνήμης. Το υλικό που κατασκευάστηκε μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για περιπτώσεις άλλων παιδιών.
Τι εννοούμε λέγοντας βραχυπρόθεσμη μνήμη;
Έχουμε δυο τύπους μνήμης:α) την μακροπρόθεσμη, που είναι μόνιμη αποθήκη γεγονότων της ζωής μας και των γνώσεων περί του κόσμου και β) την βραχυπρόθεσμη, που είναι προσωρινή αποθήκη των πληροφοριών προς επεξεργασία πριν να περάσουν στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Είναι περιορισμένης χωρητικότητας και πολύ εύθραυστη. Αυτή τη μνήμη χρειαζόμαστε για την ανάγνωση, την κατανόηση του λόγου και τη νοερή αριθμητική. Οι ψυχολόγοι περιγράφουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη με ένα μοντέλο γνωστό «εργασιακή μνήμη». Σύμφωνα με αυτό έχουμε ένα σύστημα οπτικο-χωρικού σχεδιασμού για τις πληροφορίες τις οπτικές και του χώρου κι ένα σύστημα του αρθρωτικού βρόχου για τις λεκτικές πληροφορίες, και τα δυο συστήματα ελέγχονται από ένα κεντρικό εκτελεστικό σύστημα.
Το φωνολογικό σύστημα μπορεί να συγκρατήσει ακουστικές πληροφορίες για περίπου 2 δευτερόλεπτα. Μετά εξαφανίζεται εκτός αν ανανεώνεται με την «επανάληψη». Αυτή είναι η διαδικασία που κάνουμε όταν προσπαθούμε να θυμόμαστε ένα νούμερο τηλεφώνου από τη στιγμή που το είδαμε μέχρι να το πατήσουμε στο τηλέφωνο. Ίσως να επαναλαμβάνουμε τον αριθμό λέγοντάς τον απέξω ή από μέσα μας με ένα είδος «εσωτερικής ομιλίας».Με παρόμοια διαδικασία μεταφράζουμε εικονιστικό υλικό σε λεκτικό, ονομάζοντας τις εικόνες που βλέπουμε και συγκρατώντας τα ονόματα.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η βραχυπρόθεσμη ή εργασιακή μνήμη;
Σχετίζεται με την απόκτηση λεξιλογίου, την παραγωγή λόγου, την ανάγνωση και την κατανόηση.
Εκμάθηση νέων λέξεων: Υπάρχει σημαντική σχέση ανάμεσα στην χωρητικότητα της μνήμης και την ικανότητα εκμάθησης λέξεων. Τα παιδιά με καλύτερη εργασιακή μνήμη μαθαίνουν περισσότερες νέες λέξεις.
Παραγωγή λόγου: Πολύ πιθανόν να είναι σημαντικό στοιχείο στο σχεδιασμό και τον έλεγχο της προφορικής έκφρασης.
Ανάγνωση: Η διδασκαλία της ανάγνωσης βοηθάει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων της μνήμης. Όμως η σχέση γλώσσας, μνήμης και ανάγνωσης είναι πολύπλοκες και αλληλοεπηρεάζονται. Το ένα βελτιώνει το άλλο. Η ανάγνωση προωθεί τη χρήση στρατηγικών που αυξάνουν τη χωρητικότητα της μνήμης και καλύτερη μνήμη σημαίνει καλύτερη κατανόηση της πρότασης.
Η εργασιακή μνήμη παρέχει τον απαιτούμενο χώρο όχι μόνο για γλωσσική επεξεργασία αλλά και για νοερή αριθμητική και για επίλυση προβλημάτων.
Γιατί είναι φτωχή η βραχυπρόθεσμη μνήμη στα άτομα με Σ.Ντ.;
Η αιτία δεν είναι πλήρως κατανοητή. Φαίνεται ότι δεν μαθαίνουν τις στρατηγικές που αναπτύσσονται φυσιολογικά κατά την παιδική ηλικία και που αυξάνουν τη χωρητικότητα της μνήμης. Μεγαλώνοντας τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι είναι σημαντικό να επαναλαμβάνουν πληροφορίες που θέλουν να θυμηθούν (είτε φωναχτά είτε με εσωτερική ομιλία).Άλλος τρόπος ενίσχυσης της μνήμης είναι η οργάνωση πληροφοριών βρίσκοντας σχέσεις ανάμεσα στα στοιχεία (κατηγοριοποίηση). Η ομαδοποίηση στοιχείων επίσης βοηθάει όπως π.χ. έναν αριθμό τηλεφώνου τον θυμόμαστε ευκολότερα αν ομαδοποιήσουμε τους αριθμούς ανά 3 ή 2 ας πούμε.
Τι μπορεί να γίνει για τη βελτίωση των δεξιοτήτων μνήμης;
Αν και τα άτομα με Σ.Ντ. τείνουν να μην χρησιμοποιούν αυτές τις στρατηγικές αυθόρμητα, μπορούν να διδαχτούν να τις χρησιμοποιούν με επιτυχία. Η διδασκαλία της τεχνικής της επανάληψης βελτιώνει σημαντικά το εύρος (χωρητικότητα) της εργασιακής μνήμης .
Η έρευνα για τη μνήμη στο κέντρο Σάρα Ντάφεν
Το κέντρο αυτό στο Πόρτσμουθ εργάστηκε επί 3 χρόνια με ψυχολόγους του πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ για την ανάπτυξη και αξιολόγηση εκπαιδευτικού προγράμματος για να διδάξει σε παιδιά με Σ. Ντ. την τεχνική της επανάληψης, της οργάνωσης και συγκέντρωσης σε ομάδες στοιχείων σαν στρατηγική ανάκλησης.
Η εκπαίδευση υπήρξε αποτελεσματική και τα παιδιά μπορούσαν να θυμούνται περισσότερα ψηφία αριθμών και λίστες α) ομιλούμενων λέξεων και β) εικόνων που ανακαλούσαν λεκτικά. Στο τελευταίο τα αποτελέσματα ήταν τα πιο αξιοσημείωτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου